Reklam Alanı

NECİP FAZIL KISAKÜREK KİMDİR? HAYATI VE ESERLERİ KISACA ÖZET

Ahmet Necip Fazıl KISAKÜREK , 26 MAYIS 1904 tarihinde İstanbul’da , Maraşlı bir ailenin oğlu olarak dünyaya geldi. Babası o yıllarda hukuk öğrencisiydi. Daha sonra Bursa’da aza mülazımlığı,Gebze savcılığı ve Kadıköy hakimliği yapan Abdülbaki Fazıl Bey , Annesi Girit esnaflarından bir ailenin kızı olan Mediha Hanımdır.Ailenin tek çocuğudur.Ailesi ona Ahmet Necip adını vermiştir.

Çocukluğu o dönemin meşhur hakimlerinden olan büyükbabası Mehmet Hilmi Bey’in Çemberlitaş’taki konağında geçti. 4-5 yaşlarındayken dedesinden okumayı öğrenmiş ve büyükannesinin etkisiylede tutkulu bir okuyucu olmuştur. İlköğrenimini farklı okullarda okumuştur.Kızkardeşinin beş yaşında ölmesi sonucu annesinin rahatsızlanması sonucu Heybeliada’ya taşındıkları için ilk öğrenimini Heybeliadada ki Numune Mektebi’nde tamamlamıştır.15 yaşına gelinceye kadar birçok önemli rahatsızlıklar geçirmiştir.
NECİP FAZIL KISAKÜREK KİMDİR? HAYATI VE ESERLERİ KISACA ÖZET
Bahriye Mektebi,
1916 yılında bugünkü adı Deniz Harp Okulu olan Mekteb-i Fünûn-ı Bahriye-i Şâhâne’ye sınavla kazanıp girdi. Beş yıl boyunca  öğrenim gördüğü okulda Ahmet Hamdi Akseki, Yahya Kemal Beyatlı , Hamdullah Suphi Tanrıöver gibi dönemin tanınmış isimleri görev yapmaktaydı.Fikirsel anlamda zıt olduğu Nazım Hikmet randa o dönemde aynı okulda ondan iki sınıf üste öğrenim görmektedir.
Necip Fazıl , ilk bu dönemde şiirle ilgilenmeye başlamıştır.Bu dönemde Nihai isimli haftalık dergi çıkararak ilk yayıncılık faaliyetine başlamıştır.Okulda iyi derecede ingilizce öğrenerek o dönemin meşhur batılı yazarlarından Oscar Wilde, Shakespeare ve lord Byron’un eserlerini orjinal dillerinde okuma imkanına erişmiştir.İsminin Ahmet Necip den Necip Fazıl olarak değişmesi bu okulda okurken olmuştur.

Bahriye mektebin de üç yıl öğrenim gördükten sonra dördüncü yılın ilave edilmesinden sonra öğrenimini yarım bırakarak okuldan ayrılmıştır.

İstanbul’un işgali esnasında annesi ile birlikte Erzurum’da yaşayan dayısının yanına gitmiştir.Bu dönemde henüz çok genç olan babası vefat etmiştir.

1921 yılında Darülfünün’un Edebiyat Okulu Felsefe bölümüne girdi.Bu okulda okurken Yakup Kadri Karaosmanoğlu,Ahmet Haşim,Faruk Nafız  gibi o dönemin meşhur edebiyatçıları ile tanışmıştır.Böylece Yakup Kadri ve arkadaşlarının çıkardığı Yeni Mecmua dergisinde ilk şiirleri yayınlanmaya başladı.

Bu dönemde Lise ve Darülfünun talebeleri arasında eğitim hayatlarını Avrupa’da devam ettirmek için açılan sınavda başarı göstererek yurt dışında eğitim hakkı kazandı.Ayrıca bu sayede üniversite eğitimini de tamamlamış kabul edildi.Ve Paris’e gönderildi.

1924 yılında Paris de Sorbonne Üniversitesi Felsefe bölümüne girdi. Paris’te okuduğu dönem de bohem bir yaşam sürdü.Bu yıllar da kumara ilgi duymaya başladı.Bir yılın sonunda bursunun kesilmesi sonucu Paris’de ki öğrenimini bırakıp yurda dönmek zorunda kaldı.

İstanbul’a döndükten sonra bir süre daha bohem hayatına devam eden şair , 1925 yılında ilk şiir kitabı Örümcek ağını bastırdı.O zamanlar henüz yeni bir meslek olan Bankacılık alanın da çalışmaya başlamıştır.

Bana düşmez can vermek, yumuşak bir kucakta;
Ben bu kaldırımların emzirdiği çocuğum!
Aman, sabah olmasın, bu karanlık sokakta;
Bu karanlık sokakta bitmesin yolculuğum!
.........

Necip Fazıl asıl olarak 1928 yılında yukarıda dörtlüğüne yer verdiğim  ikinci şiir kitabı olan “Kaldırımlar “ ile tanınmıştır.Necip Fazılın hayatı 1934 yılında nakşi şeyhi olan Abdülhakîm Arvâsî ile tanıştıktan sonra değişmiştir.Bu dönemden sonra islami kişiliği gelişen şair 1943-1978 yılları arasında yayınlanan Büyük Doğu Dergisi sayesinde  İslamcı görüşlerini kamuoyuna duyuran ve Büyük Doğu Hareketi’ne önderlik eden bir şairdir. Dergi, Türkiye'de antisemitizmin yayılmasında öncü bir rol oynamıştır.

1935 yılında Muhsin Ertuğrul tarafından sahnelenen “Tohum” adlı oyunu sanat çevrelerinde ilgi görmesine rağmen halkın beğenisini toplayamamıştır.Fakat 1937 yılında tamamlayıp yine Muhsin Ertuğrul tarafından yayınlanan  “Bir Adam Yaratmak” büyük ilgi yaratmıştır. Eserinde insanın ve aklın güçsüzlüğünü ortaya koymakta ve pozitivizmi, kuru akılcılığı reddetmektedir.

1938 yılı’nın ilk aylarında  Ulus gazetesinin yeni bir marş yazılması için açtığı yarışma teklifini kabul etmiş, fakat yarışma şartının kaldırılmasını şart koşmuştur. Bu teklifi kabul edilince “ Büyük Doğu Marşı “ isimli şiirini yazdı.Hatta daha önce bahsettiğimiz Büyük Doğu Dergisi adını bu şiirden almıştır.

Bankacılıktan sonra gazetecilik yapan Necip Fazıl daha sonra Robert kolejinde öğretmenlik yapmıştır.

İslamcı bir kimlikle tanınan Necip Fazıl yazılarında ve eserlerinde hep bu konuyu savunmuştur.Hayatı boyunca muhalif bir kimlik taşımıştır.Namık kemal ile ilgili eleştirsel anlamda yazdığı eseriyle baya tepki uyandırmıştır.6.filo olayların da Amerikan ordusunun kovulmasına karşı çıkmıştır.Bu nedenle Millî Türk Talebe Birliğindeki gençler tarafından sahiplenilmiştir.

Fikirlerini yaymak için her türlü uğraşı verdiği bu nedenle Demokrat parti döneminde Adnan Menderes’e mektuplar gönderip fikirlerini paylaştığı hatta örtülü ödenek aldığı söylenmektedir.Hatta bu örtülü ödenek olayı Adnan MENDERES’ İN yargılanması esnasında da gündeme gelmiştir.Bir dönem parti kurma çabası içerisinde olmuşsa da yine bu örtülü ödenek nedeniyle bundan vazgeçtiği hatta bu örtülü ödeneğin kendisine bu sebepten verildiği söylenir. Ayrıca yine örtülü ödeneği ta Paris yıllarında tanıştığı kumar nedeniyle oluşan borçlarını kapatmak için aldığı da söylemiştir.

Düşünceleri nedeniyle bir kaç kez yargılanan hatta eşiyle birlikte de tutukluluk yaşayan Necip Fazıl’ın 1981 yılında son yargılanma ve mahkumiyet nedeni Atatürk’e hakaret davasıdır. Bu mahkümiyet sonlandıktan sonda  “İman ve İslâm Atlası” adlı eserini yazmak için evinde odasına kapanan Necip Fazıl o dönem yeni bir Parti kurmak için çalışmalar yapan Turgut Özal’ı sık sık odasında ağırlamış ve tavsiyelerde bulunmuştur.

Hayatı boyunca birçok eser veren Necip Fazıl KISAKÜREK 25 Mayıs 1983’te evinde hayata gözlerini yumdu.Cenazesi , Eyüp Sultan Mezarlığı'nda toprağa verildi.

Eserleri,
•    Örümcek Ağı (1925)
•    Kaldırımlar (1928)
•    Ben ve Ötesi (1932)
•    Birkaç Hikâye Birkaç Tahlil (1933)
•    Tohum (1935)
•    Beklenen (1937)
•    Bir Adam Yaratmak (1938)
•    Künye (1938)
•    Sabır Taşı (1940)
•    Namık Kemâl (1940)
•    Çerçeve (1940)
•    Para (1942)
•    Vatan Şairi Nâmık Kemâl (1944)
•    Müdafaa (1946)
•    Halkadan Pırıltılar (Veliler Ordusundan) (1948)
•    Nam (1949)
•    Çöle İnen Nur (İzinsiz Baskı) (1950)
•    101 Hadis (Büyük Doğu'nun 1951'de verdiği ek) (1951)
•    Maskenizi Yırtıyorum (1953)
•    Sonsuzluk Kervanı (1955)
•    Cinnet Mustatili (Yılanlı Kuyudan) (1955)
•    Mektubat'tan Seçmeler (1956)
•    At'a Senfoni (1958)
•    Büyük Doğu'ya DOĞRU (İdeolocya Örgüsü) (1959)
•    Altun Halka (Silsile) (1960)
•    O ki O Yüzden Varız (Çöle İnen Nur) (1961)
•    Çile (1962)
•    Her Cephesiyle Komünizm (1962)
•    Türkiye'de Komünizm ve Köy Enstitüleri (1962)
•    Ahşap Konak (Büyük Doğu'nun 1964'te verdiği ek) (1964)
•    Reis Bey (1964)
•    Siyah Pelerinli Adam (Büyük Doğu'nun 1964'te verdiği ek)(1964)
•    Hazret (1964)
•    İman ve Aksiyon (1964)
•    Ruh Burkuntularından Hikâyeler (1965)
•    Büyük Kapı (O ve Ben) (1965)
•    Ulu Hakan II. Abdülhamid Han (1965)
•    Bir Pırıltı Binbir Işık (1965)
•    Tarih Boyunca Büyük Mazlumlar II (1966)
•    Tarih Boyunca Büyük Mazlumlar I (1966)
    •    Büyük Kapı'ya ek (Başbuğ Velilerden) (1966)
•    İki Hitabe: Ayasofya / Mehmetçik (1966)
•    El Mevahibü'l Ledüniyye (1967)
•    Vahidüddin (1968)
•    İdeolocya Örgüsü (1968)
•    Türkiye'nin Manzarası (1968)
•    Tanrı Kulundan Dinlediklerim I (1968)
•    Tanrı Kulundan Dinlediklerim II (1968)
•    Peygamber Halkası (1968)
•    1001 Çerçeve 1 (1968)
•    1001 Çerçeve 2 (1968)
•    1001 Çerçeve 3 (1968)
•    1001 Çerçeve 4 (1968)
•    1001 Çerçeve 5 (1968)
•    Piyeslerim(Ulu Hakan/Yunus Emre/S. P. Adam) (1969)
•    Müdafaalarım (1969)
•    Son Devrin Din Mazlumları (1969)
•    Sosyalizm Komünizm ve İnsanlık (1969)
•    Şiirlerim (1969)
•    Benim Gözümde Menderes (1970)
•    Yeniçeri (1970)
•    Kanlı Sarık (1970)
•    Hikâyelerim (1970)
•    Nur Harmanı (1970)
•    Reşahat (1971)
•    Senaryo Romanları (1972)
•    Moskof (1973)
•    Hazret (1973)
•    Esselâm (1973)
•    Hac (1973)
•    Çile (Nihaî Tertib) (1974)
•    Rabıta (1974)
•    Başbuğ Velilerden 33 (Altun Silsile) (1974)
•    O ve Ben (1974)
•    Bâbıâli (1975)
•    Hitabeler (1975)
•    Mukaddes Emanet (1976)
•    İhtilal (1976)
•    Sahte Kahramanlar (1976)
•    Veliler Ordusundan 333 (Halkadan Pırıltılar) (1976)    •    Rapor 1 (1976)
•    Rapor 2 (1976)
•    Yolumuz, Halimiz, Çaremiz (1977)
•    Rapor 3 (1977)
•    İbrahim Ethem (1978)
•    DOĞRU Yolun Sapık Kolları (1978)
•    Rapor 4 (1979)
•    Rapor 5 (1979)
•    Rapor 6 (1979)
•    Aynadaki Yalan (1980)
•    Rapor 7 (1980)
•    Rapor 8 (1980)
•    Rapor 9 (1980)
•    Rapor 10 (1980)
•    Rapor 11 (1980)
•    Rapor 12 (1980)
•    Rapor 13 (1980)
•    İman ve İslâm Atlası (1981)
•    Batı Tefekkürü ve İslâm Tasavvufu (1982)
•    Tasavvuf Bahçeleri (1983)
•    Kafa Kâğıdı (1984)
•    Hesaplaşma (1985)
•    Dünya Bir İnkılâp Bekliyor (1985)
•    Mümin (1986)
•    Öfke Ve Hiciv (1988)
•    Çerçeve 2 (1990)
•    Konuşmalar (1990)
•    Başmakalelerim 1 (1990)
•    Çerçeve 3 (1991)
•    Hücum Ve Polemik (1992)
•    Başmakalelerim 2 (1995)
•    Başmakalelerim 3 (1995)
•    Çerçeve 4 (1996)
•    Edebiyat Mahkemeleri (1997)
•    Çerçeve 5 (1998)
•    Hâdiselerin Muhasebesi 1 (1999)
•    Püf Noktası (2000)
•    Bekleyen
•    Bayram

Hiç yorum yok